چگونه به فرزندمان حرمت نفس بدهیم؟

چگونه به فرزندمان حرمت نفس بدهیم؟

یک روان‌شناس گفت: حرمت نفس باید از سنین پایین، بخشی از شخصیت کودک شود وگرنه فرزندمان در بزرگسالی به خاطر هر موضوع کوچک و بی‌اهمیتی رنج می‌برد.
روانشناس کودکان ، با تاکید بر اینکه راهکارهای زیادی برای تقویت حرمت نفس وجود دارد، اظهار کرد: وقتی فرزندمان برای انجام کاری به سراغ ما می‌آید، باید کارهایی از جمله صحبت با تلفن، حرف زدن با یک دوست، تماشای تلویزیون و مواردی از این دست را کنار بگذاریم و به چشمانش نگاه کنیم. حتی اگر لازم بود باید از او بخواهیم که صبر کند تا کارمان تمام شود.

نکات کلیدی برای ایجاد حرمت نفس در کودکان … :

۱_به فرزندتون كمك كنيد به خود اعتماد كند. او را به طور مستقيم تصحيح نكنيد. اشتباهاتش را با تنبيه و داد زدن جواب ندهيد. بگذاريد بداند همه اشتباه ميكنند.

۲_وقتي فرزندتان به سراغ شما مي آید، كارتان را قطع كنيد (صحبت با تلفن، حرف زدن با يك دوست، تماشاي تلويزيون) و به چشمانش نگاه كنيد. اگر لازم بود به او بگوييد صبر كند تاكار شما تمام شود.

۳_با فرزندتان قهر نكنيد.

۴_نام فرزندتان را با آهنگي خوش بيان كنيد.

۵_پدر و مادر بايد در مقابل فرزندشان عضوي واحد باشند. اگر اختلاف براي انتخاب روش تربيتي داريد اجازه ندهيد فرزندتان از آن آگاه شود.

۶_احساسات فرزندتان را تاييد كنيد. “ميدونم مي ترسي” به جاي، اينكه ترس نداره. “ميدونم خسته يي” به جاي، غر نزن…. گاهي با سليقه او براي خود خريد كنيد و وقتي با او هستيد از ان وسيله استفاده كنيد.

۷_گاهي از او معذرت بخواهيد تا بداند ما همه اشتباه ميكنيم.

۸_گاهي در جواب سوالش بگوييد نميدانم تا بداند ندانستن بد نيست.

۹_به فرزندتان مسئوليتهايي در حد توانش بدهید و چنانچه درست انجام داد تحسین و تشویق کنید .

تهیه کننده : خانم طاهری-مربی پرورشی

تأیید شده :خانم اسمعیلی معاون آموزشی


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20